Stadsopera Trijn – een opera met schwung

“Mij staat iets grotesks en barokkigs voor, in aard en taalgebruik: vrolijk en buitenissig, waardoor juist de dramatische gebeurtenissen extra lading kunnen krijgen als nadrukkelijk verstilde momenten — er moet natuurlijk ook nog iemand dood, al vind ik dat dit al aardig wordt ingelost door de val van Vredenburg zelf. Daarnaast is het de bedoeling … Read more

Festival

FESTIVAL De mannen lazen verzen over hun vaders De meisjes waren vol bloederige symboliek Van messen en pogingen tot villen De vrouwen? Die zaten gewoon in het publiek De jongens zouden de meisjes wel willen Na afloop was er muziek Ruben van Gogh (Ongepubliceerd) Het voelde bijna als een grootse seizoensopening — de recente, eerste … Read more

Kromme Jongens – de musical

“We eten ons eten, dankzij de teelt van het eten dat anderen eten. Vergeet dat niet jongen. Vergeet dat nooit!” “Nee pa…  (binnensmonds) Ook al hou ik niet van bloemkool.” Uit: Kromme Jongens, de musical (Dario Fo, ondernemers in de kunst, 2006) In 2005 werd ik gevraagd voor het script van een musical op basis … Read more

Nijhoff’s Werkspoor

NIJHOFF’S WERKSPOOR Ik had in Utrecht al die brug gezien en ook de trein, waarmee ik toen naar Bommel ging voor dat gedicht. Ik zag ze bovendien ontstaan uit het gigantische gerommel, gedonder en gesis van vloeibaar staal, dat, gloeiend uit een mal, de eigen vormen nog krijgen moest, door het met hels kabaal geklonken … Read more

Meedenken in gedichten

MENTAAL TRANSFERIUM I de gedachten van anderen zijn overal aanwezig verplaatsen zich door elkaar vormen meningen en opinies of hangen als opgekomen vragen nieuwsgierig over balustrades in afwachting van komende dagen, zien de overwegingen van anderen aan die komen en gaan en blijven staan II hoe zal ik weten waar zij is als ik niet … Read more