Smart-Art

Gewapend met zijn Smartphone, momenteel de Nokia 9 Pureview, is Van Gogh altijd op zoek naar dingen die er niet zijn. Als hij die ziet, maakt hij er een foto van. Een aantal malen per week plaats hij die op Instagram, een selectie daarvan verkoopt hij via Werk aan de Muur.

Tweede expositie van Ruben van Gogh

Fabulae perspex en neon-mythologie

In de smartphone-foto wereld van Ruben van Gogh proberen allerlei historisch gestoelde referenties zich te verhouden tot de hedendaagse digitale wereld vol social media en graffiti-tags. In oude schilderijen duiken 21ste eeuwse elementen op, of er wordt een neon-mythologie gecreëerd, waarin de goden zijn teruggekeerd  als digitale humanoïdes: half mens, half etalagepop. Ze nemen poses aan die iets belangrijks doen vermoeden, en duidelijk is dat zij zich bewust zijn van de camera en de plaatsing van hun beeltenissen op Instagram.

Ook de natuur doet hier aan mee: fazanten proberen nadrukkelijk in beeld te komen en halsbandparkieten vliegen af en aan, of zijn juist net verjaagd door helicopters en historische vliegtuigen. De bebouwde omgeving is leeg, in afbraak of juist in opbouw — maar altijd in transitie en zonder bewoners. Op transformatorhuisjes laten de goden hun tags achter, de graffiti-orakels van Delphi, met hun onbegrijpelijke suggesties van belangrijkheid. Recent deden de eerste borduurwerkjes hun intrede, die meteen in dialoog gingen met graffiti-tags.

Prijzen en nominaties:

Fine Arts Photography Awards 2019: Photomanupulation Nominee

“555 Special” Art Exhibition 2019: Top 20 + Special Recognition

View this post on Instagram

Dutch Interiors: Missing the furniture

A post shared by Ruben van Gogh (@goghvanruben) on